قوانین و مقررات چیکه

قوانین و مقررات استفاده از پلتفرم چیکه

این سند، شرایط و ضوابط حاکم بر استفاده از پلتفرم چیکه، خدمات، و تعامل کاربران با آن را تبیین می‌کند. مطالعه و رعایت این قوانین برای همه کاربران الزامی است. عضویت شما در چیکه و استفاده از خدمات به منزله پذیرش کامل این مقررات است. این سند باید به‌صورت دوره‌ای مرور شود، زیرا ممکن است به‌روزرسانی شود و ادامه استفاده شما به معنای پذیرش تغییرات خواهد بود.

ماده ۱: تعاریف و اصطلاحات

تعاریف و اصطلاحاتی که در این قوانین و مقررات به کار رفته است دارای معانی مشروح زیر است( در صورت عدم تعریف واژه‌ای که در این عنوان قید نشده، در چارچوب مقررات، قوانین و عرف تجارت الکترونیکی تفسیر می‌گردد):

  • مشتری (خدمت‌گیرنده): هر شخص حقیقی یا حقوقی که از طریق سامانه چیکه درخواست دریافت خدمت یا کالا ثبت می‌کند.
  • متخصص: هر شخص حقیقی یا حقوقی که برای انجام خدمات یا فروش کالا در چیکه ثبت‌نام کرده و تایید شده باشد.
  • تأمین‌کننده: اشخاص حقیقی یا حقوقی که محصولات مجاز (کالا یا خدمات) خود را از طریق چیکه عرضه می‌کنند.
  • خدمت‌دهندگان: کلیه متخصصین و تأمین‌کنندگان.
  • کاربر: هر فرد حقیقی یا حقوقی که با استفاده از بسترهای چیکه (سایت یا اپلیکیشن) از خدمات بهره‌مند می‌شود (اعم از مشتری، متخصص و تأمین‌کننده).
  • شرکت: مالک و بهره‌بردار سرویس چیکه.
  • چیکه: پلتفرمی که ارتباط میان مشتریان و خدمت‌دهندگان (متخصص یا تأمین‌کننده) را تسهیل می‌کند.
  • حساب کاربری: حسابی که کاربر جهت بهره‌مندی از خدمات چیکه ایجاد می‌کند.
  • بسته اعتباری: سهمیه هزینه یا اعتبار ویژه ارسال پیشنهاد توسط متخصصان طی بازه زمانی مشخص.
  • اطلاعات محرمانه: اطلاعاتی مثل شماره تماس، نشانی، ایمیل، و سایر داده‌های شناسایی که توسط کاربر ارائه می‌شود.
  • شرایط و قوانین: این قرارداد، سیاست حریم خصوصی و سایر ضوابط منتشرشده در وب‌سایت چیکه.
  • تخلف: نقض قوانین این سند، سیاست‌های چیکه یا قوانین جاری کشور.
  • پلتفرم (سکو/سامانه): زیرساخت نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری ارائه‌دهنده خدمات چیکه (وب‌سایت، اپلیکیشن و...)

ماده ۲: حساب کاربری

  1. عضویت در چیکه و استفاده از خدمات آن، به‌منزله مطالعه و قبول کامل تمامی قوانین و مقررات است.این قوانین ممکن است در طول زمان تغییر یابند، استفاده مستمر از چیکه به معنی پذیرش هرگونه تغییر در قوانین است.
  2. ایجاد حساب کاربری برای افراد زیر ۱۸ سال و فاقد اهلیت قانونی (اهلیت  تمتع و استیفا) ممنوع است.
  3. درج صحیح و بروزشده اطلاعات توسط کاربر الزامی است؛ مسئولیت صحت با خود کاربر است.
  4. چیکه می‌تواند برای احراز هویت مدارک معتبر درخواست کند؛ در صورت عدم همکاری حساب کاربر غیرفعال می‌شود و چیکه می تواند نسبت به مطالبه خسارات ناشی از این عدم همکاری نیز اقدام کند.
  5. هر شخص (حقیقی یا حقوقی) تنها مجاز به داشتن یک حساب به عنوان متخصص یا مشتری است؛ ایجاد حساب مضاعف موجب محدودیت یا حذف حساب خواهد شد.
  6. مسئولیت تمام فعالیت‌ها از طریق حساب کاربری با دارنده حساب است.
  7. حفظ امنیت اطلاعات ورود (نام کاربری، رمز عبور،  کد یکبارمصرف و غیره) بر عهده کاربر است. در صورت سرقت یا مفقودی، کاربر موظف است فوری اطلاع‌رسانی کند. بدیهی است تا زمانی که اطلاع‌رسانی به چیکه انجام نشده است مسئولیت همۀ فعالیت‌هایی که از طریق حساب کاربری مذکور انجام شده و می‌شود به عهدۀ کاربر خواهد بود.
  8. انتقال یا اجازه استفاده حساب کاربری به غیر (به هر عنوان) اکیداً ممنوع است.
  9. کاربر می‌تواند پس از تسویه تعهدات مالی، درخواست غیرفعالسازی یا حذف حساب خود را از طریق پشتیبانی ارائه کند.

ماده ۳: استفاده از چیکه

  1. رعایت کامل قوانین اسلامی، شرعی، اخلاقی و اجتماعی ایران برای همه کاربران الزامی است؛ استفاده جهت موارد ممنوع مغایر مقررات بوده و موجب مسدودی حساب خواهد شد. حمل اشیاء غیرمجاز مانند مشروبات الکلی، مواد مخدر، سلاح و غیره ممنوع است.
  2. با استفاده از خدمات چیکه، هیچ‌گونه رابطه استخدامی، کارگری- کارفرمایی، پیمانکاری یا مشابه میان کاربران و چیکه ایجاد نمی‌شود؛ چیکه صرفاً بستر ارتباط است.
  3. چیکه نقش واسطه و تسهیل‌گر را دارد و مسئول مستقیم در توافقات، مذاکرات و قیمت‌گذاری بین کاربران نیست.
  4. خدمت‌دهندگان باید از هرگونه رفتار نامتعارف یا ناایمن که موجب ناراحتی مشتری می‌شود، خودداری کنند.
  5. مشتری موظف است شرایط خاص (مثلاً وجود حیوان خانگی یا تقاضاهای ویژه) را پیش از توافق به متخصص اعلام کند؛ عدم اعلام، موجب حق لغو خدمت برای متخصص و مطالبه هزینه ایاب‌وذهاب می‌شود.
  6. هرگونه آسیب‌رسانی به چیکه یا امکانات یا شرکای آن توسط کاربر ممنوع است.
  7. ارتباطات رسمی چیکه با کاربر از طریق پیامک، ایمیل یا اعلان در حساب کاربری انجام می‌شود و کاربر مسئول پیگیری است.
  8. مشتری و متخصص متعهدند برای ثبت سفارش و انجام خدمت، مجوز یا رضایت شرکا یا ذینفعان ملک یا دارایی را قبلاً اخذ کرده باشند. 
  9. دریافت استعلام و همه‌گونه مجوز لازم برای ارائه خدمت از سوی متخصص، بر عهده خود اوست. چیکه هیچ‌گونه تعهدی در این زمینه ندارد.
  10. موجودی اعتبار در حساب کاربری صرف نظر از نحوه کسب آن (شامل افزایش اعتبار از طریق درگاه بانک، خرید بسته‌های اعتباری، استفاده از کدهای تخفیف یا هر روش دیگر) صرفاً برای استفاده در خدمات چیکه معتبر است و عودت نقدی ندارد.
  11. تأمین اینترنت، سخت‌افزار و پرداخت هزینه‌های مربوطه برای استفاده از چیکه به عهده کاربر است.
  12. استفاده از داده‌های دیگر کاربران (مثل شماره یا نشانی) صرفاً برای انجام سفارش و وفق مقررات کشور مجاز است و ذخیره یا سوءاستفاده ممنوع است.
  13. انجام هرگونه تبلیغ یا بازاریابی محصولات غیرمرتبط با خدمت سفارش‌شده در چیکه ممنوع است.
  14. رعایت پوشش و شئونات اسلامی و عرفی در محل خدمت الزامی است.
  15. عدم دسترسی کاربر به چیکه (به هر دلیل فنی یا غیره)، مسئولیتی متوجه چیکه نخواهد کرد.
  16. مطالعه و پذیرش سیاست حریم خصوصی برای همه کاربران الزامی است.
  17. هر قرارداد خدمت میان متخصص و مشتری یک توافق مستقل و لازم است؛ چیکه فقط زمینه تسهیل را فراهم می‌کند.
  18. بعضی خدمات توسط شرکت‌های همکار و شخصیت‌های حقوقی عرضه می‌شود؛ مسئولیت رعایت مقررات آن شرکت‌ها بر عهده کاربر است. شرکتهای ارائه دهنده خدمت نیز موظفند نماینده یا نمایندگان خود برای انجام سفارش مشتری را قبل از اعزام به محل خدمت، به چیکه و مشتری معرفی نمایند.
  19. نگهداری و مراقبت از اشیاء و مدارک قیمتی در محل سفارش به عهده مشتری است.
  20. متخصص موظف به حفظ و حراست اموال مشتری است و در صورت ورود خسارت، مسئولیت قانونی بر عهده اوست.
  21. مشتریان باید از برقراری ارتباط و سفارش خدمات مستقیم با متخصص بدون هماهنگی با چیکه و خارج از ساز و کار تعریف شده چیکه خودداری کنند؛ در غیر اینصورت عواقب آن متوجه خود کاربر است و پشتیبانی حذف می‌شود.
  22. تمامی خسارات و دعاوی احتمالی بر عهده فرد متخلف است و طرفین می‌توانند به مراجع قانونی رجوع نمایند.
  23. کاربر می‌پذیرد این قرارداد از سوی چیکه قابل فسخ است و چیکه می‌تواند هر زمان به صلاح‌دید خود حساب کاربری را مسدود یا سرویس را متوقف کند.
  24. چیکه مجاز به حذف یا قطع برخی خدمات (به دلایل قانونی، فنی یا صلاحدید) است و تلاش می‌کند به کاربر اطلاع‌رسانی کند.
  25. با افتتاح حساب کاربری، کاربر صرفاً مجوز محدود و غیرانحصاری استفاده از چیکه را دریافت می‌کند و هیچ حقی نسبت به مالکیت معنوی نرم‌افزار ندارد.

ماده ۴: هزینه‌ها و پرداخت

  1. هزینه‌های پرداختی به چیکه قابل استرداد نیست و اعتبار موجود در حساب کاربری  یا بسته اعتباری خریداری شده فقط برای استفاده از خدمات چیکه قابل استفاده است.
  2. هزینه سرویس ممکن است با توجه به نوع و مکان خدمت و سایر عوامل متغیر باشد.
  3. هزینه خدمت باید پیش از انجام آن، با توافق میان مشتری و متخصص بصورت کتبی یا ثبت شده در سامانه تعیین شود. پس از اتمام خدمت، اعتراضی نسبت به مبلغ تعیین شده پذیرفته نیست، مگر در صورت ارائه دلایل موجه به همراه مستندات.
  4. در حال حاضر پرداخت هزینه انجام کار یا اجرت متخصص از سوی مشتری تنها از طریق پرداخت مستقیم به متخصص میسر است ولی ممکن است روش‌های دیگر مانند پرداخت اعتباری از طریق سایت و اپلیکیشن، پرداخت انلاین یا پرداخت امن نیز اضافه شود.
  5. چیکه با دریافت کمیسیون بابت معرفی مشتری به متخصصین و تامین‌کنندگان، دریافت حق اشتراک دوره‌ای یا فروش بسته‌های اعتباری، خدمات خود را ارائه می‌دهد. متخصص موظف است هزینه های مربوطه را در سررسید مقرر به چیکه پرداخت نماید؛ در غیراین صورت حساب کاربری وی محدود یا غیرفعال خواهد شد.
  6. کاربر می‌پذیرد که هیچ‌وقت درخواست سفارش را جز در صورت قصد استفاده از سرویس چیکه ارسال نخواهد کرد.
  7.  لغو سفارش توسط متخصص پس از پذیرش، یا عدم حضور متخصص در محل و زمان ثبت شده در پلتفرم بدون اطلاع قبلی و دلیل موجه (حوادث غیرمترقبه، بیماری ناگهانی با گواهی پزشک، حوادث رانندگی و غیره)، مشمول اعمال جریمه (جریمه نقدی، کسر اعتبار، اختصاص امتیاز منفی، محدودیت موقت یا دائم حساب کاربری) خواهد شد. تشخیص انطباق شرایط فوق و میزان جریمه، بر اساس مستندات و جداول منتشر شده در پلتفرم چیکه صورت خواهد گرفت.
  8. متخصص مجاز به مطالبه یا دریافت وجهی بیش از مبلغ تعیین‌شده و ثبت‌شده در سامانه یا مبلغ توافق‌شده با مشتری  نمی‌باشد. هرگونه دریافت مازاد، مشمول مقررات مربوط به تخلفات و جریمه‌های مندرج در این شروط خواهد بود.
  9. مشتری الزامی به پرداخت هزینه اضافه به هر عنوان (بخشش، قرض و...) ندارد و در صورت مشاهده، باید به پشتیبانی اطلاع دهد.
  10. هرگونه خسارت جانی یا مالی که هنگام انجام سفارش توسط متخصص یا مشتری رخ دهد، مسئولیتی متوجه چیکه نخواهد بود.
  11. مسئولیت رعایت کلیه قوانین و مقررات نافظ بر کسب و کار متخصص اعم از مجوزها و امور مالیاتی و ... بر عهده خود اوست.

ماده ۵: مسئولیت چیکه

  1. چیکه مسئولیتی در قبال توافقات، معاملات، مذاکرات و کیفیت خدمات یا کالاهای ارائه‌شده توسط کاربران ندارد و صرفاً بستر تسهیل‌گر است.
  2. چیکه در صورت بروز اختلاف، میانجیگری لازم را برای رفع اختلاف و جلب رضایت انجام می‌دهد اما مسئولیتی در قبال نتیجه ندارد.
  3. چیکه تمام تلاش خود را برای ارتقای امنیت و کیفیت خدمات می‌کند اما هیچ‌گونه تضمینی در خصوص کیفیت یا تامین سرویس برعهده نمی‌گیرد.
  4. چیکه مسئولیتی در قبال قطعی سرویس ناشی از مشکلات فنی، زیرساخت یا خدمات طرف‌های ثالث ندارد.
  5. تمامی اطلاعات محرمانه کاربران به‌صورت محرمانه نزد چیکه حفظ می‌شود و جز به دستور مقام صالح منتشر نخواهد شد.
  6. کاربران می‌توانند هرگونه شکایت خود را از طریق پشتیبانی، فرم شکایت یا مرکز تماس چیکه ثبت کنند؛ چیکه پیگیری لازم را انجام می‌دهد اما در قبال خدمات خارج از فرآیند ثبت سفارش و سازوکار رسمی پلتفرم چیکه، مسئولیتی ندارد.

ماده ۶: مسئولیت کاربران

  1. کلیه اقدامات کاربران که مغایر قوانین و مقررات جاری کشور باشد، از جمله ارتکاب جرائم یا ورود هرگونه خسارت مادی یا معنوی به سایر کاربران، پلتفرم یا اشخاص ثالث، بر عهده کاربر مرتکب خواهد بود. پلتفرم چیکه مجاز است حسب مورد و بر اساس مستندات موجود، نسبت به تعلیق یا حذف حساب کاربری و همچنین پیگیری حقوقی یا کیفری موضوع، بدون الزام به ارسال اخطار قبلی، اقدام نماید.
  2. متخصص صرفاً در خصوص خدمت ثبت شده در سیستم و در حیطه وظایف خواسته شده در سفارش، مسئول می باشد و هرگونه حادثه و تخریب احتمالی خارج از آن، بر عهده مشتری می باشد.
  3. هرگونه آسیب به اعتبار یا برند چیکه موجب پیگرد قانونی جهت مطالبه خسارت و احقاق حقوق قانونی چیکه و غیرفعالسازی حساب کاربری متخلف خواهد بود.
  4. سفارش‌هایی با مبلغ بیش از دو میلیون تومان، الزام به عقد قرارداد کتبی جداگانه (بین مشتری و متخصص) دارند.
  5. درخواست خدمت بدون حضور مالک/مستأجر یا نماینده قانونی آنها، ممنوع و مسئولیت آن متوجه متقاضی است.
  6. وجود، ورود یا نگهداری هرگونه اشیاء و مواد ممنوعه، از جمله ولی نه محدود به مواد منفجره، مواد رادیواکتیو، انواع سلاح، مواد مخدر و سایر اشیاء یا موادی که خطرآفرین، غیرقانونی یا برخلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشند، در محل ارائه خدمت اکیداً ممنوع است.

ماده ۷: رسیدگی به شکایات

در موارد زیر مشتری می‌تواند نسبت به اعلام شکایت از متخصص اقدام نماید:

  • دریافت دستمزد نامتعارف
  • عدم حضور متخصص در زمان مقرر
  • کیفیت نامناسب کار (شکایت باید حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از پایان کار از طریق پشتیبانی ثبت شود)

ماده ۸: موارد فنی

  1. تلاش برای دسترسی به سورس‌کد یا مهندسی معکوس نرم‌افزارهای چیکه بدون مجوز کتبی قانونی ممنوع است.
  2. پرهیز از هرگونه ارائه نسخه، کپی، دستکاری، یا اخلال در سرویس یا کدهای چیکه الزامی است.
  3. اجرای اسکریپت یا برنامه برای ایندکس/کاوش داده‌ها بدون مجوز شرکت ممنوع است.
  4. هرگونه تلاش جهت دستیابی غیر مجاز یا غیرمتعارف به بخش‌های امن سرویس، خلاف مقررات است.

ماده ۹: محتوای تولید شده توسط کاربران

  1. مالکیت محتوا (متن، عکس، فایل و...) با کاربر است؛ اما با ثبت در چیکه، حق استفاده و انتشار (چاپی و دیجیتال) برای تبلیغات یا توسعه خدمات (به‌صورت غیر انحصاری) به شرکت واگذار می‌شود.
  2. رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران و شئونات اسلامی در کلیه محتواهای بارگذاری شده الزامی است.

ماده ۱۰: قطع سرویس

چیکه این حق را دارد در صورت تشخیص هرگونه تهدید یا عدم مطلوبیت حضور یک کاربر (متخصص یا مشتری) برای شرکت، سایر مشتریان یا متخصصین، دسترسی وی را به سرویس قطع نماید.

ماده ۱۱: توافق از راه دور

  1. هرگونه تغییر یا الحاقیه در شرایط و مقررات و ارسال اخطاریه و ابلاغیه‌ها توسط پلتفرم چیکه از طریق یکی از مبادی ارتباط رسمی ثبت‌شده و تأییدشده کاربر در سامانه (از جمله پیامک، ایمیل یا اعلان در حساب کاربری) اطلاع‌رسانی خواهد شد. ادامه استفاده کاربر از خدمات پس از آن اطلاع رسانی، به منزله قبول شرایط جدید خواهد بود.
  2. حفظ محرمانگی و داده‌های کاربر به عهده خود اوست و هرگونه تراکنش از حساب کاربری، مورد پذیرش کاربر خواهد بود. هرگونه ادعایی نسبت به انکار، تردید و جعل از ناحیۀ نامبرده غیر قابل استماع و مردود است.
  3. کاربر قبول دارد هرگونه تایید پیام (کد، علامت، کلیک، امضا الکترونیک...) از جانب وی به منزله قبول قرارداد است.
  4. عضویت کاربر در پلتفرم چیکه به منزله پذیرش اصول و شرایط انجام تعاملات و معاملات از راه دور از طریق سامانه رایانه‌ای پلتفرم، مطابق با قوانین و مقررات کشور و ضوابط داخلی چیکه است.

ماده ۱۲: فورس ماژور (قوه قاهره)

در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه خارج از اراده نظیر بلایای طبیعی، حوادث فنی، وقایع امنیتی و حوادث قوه قاهره که تأمین یا ارائه خدمات را غیرممکن سازد، چیکه مسئولیتی در قبال وقفه یا اختلال در سرویس نخواهد داشت و عدم ارائه خدمات در این موارد تخلف محسوب نمی‌شود.

ماده ۱۳: حل اختلاف و دادگاه صالح

تمامی دعاوی و اختلافات ناشی از تفسیر یا اجرای مقررات حاضر، ابتدا از طریق مذاکره و میانجیگری چیکه حل و فصل می‌شود. در صورت عدم حصول نتیجه، مرجع صالح برای رسیدگی، محاکم و مراجع قضایی شهر تهران یا کرج خواهد بود. این مقررات تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است.



آخرین بروزرسانی: 1404/6/20